Nieuws

Strandfestival Man Overboord is primeur voor Harderwijk: ‘Ik hoop dat dit naar meer smaakt’

Lars

August 3rd, 2022

In Harderwijk wordt volgende maand voor de allereerste keer een strandfestival gehouden. Best gek, als je je bedenkt dat het Strandeiland intussen alweer bezig is aan zijn tiende seizoen. In het tweede weekend van augustus is het stadsstrand twee dagen lang het decor van ‘Man Overboord’. ,,Hopelijk smaakt dit naar meer.’’

Evenementen zijn er wel geweest op het Strandeiland, zoals de Haringparty en het Beachvolleybal toernooi van café Nicky's Inn. Maar dus geen festivals. Best vreemd, aangezien het stadsstrand zich uitstekend leent voor een muziekfestijn. De meeste organisatoren richten hun blik echter op de naastgelegen Wijde Wellen. Dat valt overigens ook wel te begrijpen. Het grasveld is immers een stuk groter dan het stadsstrand en is bovendien aangewezen als officiële evenementenlocatie.

Wijde Wellen is vol

,,Wij dachten aanvankelijk ook aan de Wijde Wellen’’, zegt Jort Brink van Onkruid, mede-organisator van muziek- en cultuurfestival ‘Man Overboord’. ,,Maar die plek bleek al 'vol’ te zitten, kregen we te horen van de gemeente. Op de Wijde Wellen mag elk jaar een beperkt aantal evenementen worden gehouden en dat maximum is dus al bereikt.’’

De mannen en vrouwen van Onkruid speelden vervolgens met het idee om uit te wijken naar de Parkweg, de vaste locatie van de zomerkermis. ,,Niet de ideale plek voor een muziekfestival, maar we moesten iets’’, zegt Brink. ,,Want we wilden per se deze zomer een evenement doen.’’

Lees verder in De Stentor